Onvoldoende(s)? Geen paniek!

Een onvoldoende is altijd balen. Hoe help je jouw puber om een beter plan te maken voor de volgende toets? Pubercoach Michelle van pUber Bijles heeft een stappenplan opgesteld met 9 vragen.

Heeft jouw zoon of dochter een onvoldoende gehaald voor een toets? Dan is het goed om hier samen op te reflecteren. Belangrijk om hierbij open en positief het gesprek aan te gaan. Dus niet: Waarom een onvoldoende? Maar: Hoe kun je het de volgende keer beter doen? Dit zorgt voor motivatie, een goed plan en overzicht na een onvoldoende.

1. Hoe vaak heb je voor de toets geleerd? Vraag vervolgens of jouw puber
inschat of dit voldoende was en ga hierover het gesprek aan.

2. Over welke periode heb je het leren verdeeld?
En was dit achteraf gezien de juiste keuze?

3. Welke stof heb je geleerd?
Goed om te kijken of de juiste stof is geleerd en of alles is geleerd.

4. Welk onderdeel van de stof vond je het moeilijkst?
Is de moeilijkheidsgraad van de stof wellicht onderschat?

5. Hoe heb je de tijd verdeeld over de stof?
Is aan alle onderdelen van de stof voldoende aandacht besteed? Is aan lastige onderdelen extra tijd besteed?

6. Met welke leermethodes is geleerd?
Waren de gekozen leermethodes handig? Werkte dit goed genoeg? Waarom wel/niet? Luister vooral naar de conclusies die jouw puber zelf trekt.

Nu is het tijd om een goed plan te maken voor de volgende toets.

Hiervoor kun je de Slimme planagenda gebruiken. Met deze planagenda leert jouw puber zelfstandig plannen met stappenplannen voor leer- en huiswerk. Ook is er in de Slimme planagenda ruimte voor het inplannen van een
leermethode. En dat is volgens pubercoach Michelle absoluut onmisbaar in een goed plan!

7. Wat ga je anders doen in de planning?
Denk hierbij aan het aantal leermomenten, de verdeling van de tijd over de stof en de periode waarin geleerd wordt.
Onderhandelen werkt altijd goed voor het bepalen van het aantal leermomenten voor de volgende toets. Wil jouw puber zes keer leren maar vind jij 8 keer een beter plan? Zet in op 10 leermomenten en sluit een compromis op 8.

Bij lastige vakken is het goed om de volledige periode te leren en herhalen in kleine stukjes. Dit maakt het haalbaar, dat motiveert. Daarnaast zorgt dit er voor dat de stof in het langetermijngeheugen wordt opgeslagen. Zo kent jouw puber het voor het SO, proefwerk en zelfs de examens.

8. Welke leermethode kies je deze keer?
Probeer verschillende leermethodes voor verschillende vakken uit. Iedere puber heeft eigen voorkeuren en favorieten. Denk aan flitskaartjes, mindmappen of een samenvatting van alle formules. Het belangrijkste is: lezen is geen leren. Het brein slaat veel meer op als er actief geleerd wordt.

Levert online leren met bijvoorbeeld WRTS of Quizlet te weinig op? Kies dan voor papieren flitskaartjes. Door de flitskaartjes zelf te schrijven leert het brein veel meer!

Kan jouw puber wel wat hulp gebruiken bij slim leren? Dan is de Slim leren leren bijles van pUber een goed idee!

9. Zijn er nog andere dingen die je voor de volgende toets anders wil aanpakken?
Denk hierbij bijvoorbeeld aan een actieve houding tijdens de les en aantekeningen maken of extra uitleg kijken op YouTube.

Nu is het tijd om de planning te maken volgens het nieuwe plan. Dit is de stok achter de deur. Belonen werkt voor het puberbrein enorm goed. Een beloning koppelen aan een verbetering van het vorige cijfer is een goed idee. Dat hoeft geen groot cadeau te zijn. Dat kan bijvoorbeeld het eten van het favoriete gerecht van jouw puber zijn. Of een gezellige filmavond met snacks en film naar keuze. Dit zorgt vaak voor nog net een beetje extra motivatie.

Heel veel succes!